اریک کیم (Eric Kim) از عکاسان خیابانی شناخته شده ایست که آوازه تکنیکها و ترفندهای حرفهای اش در همه جای جهان پیچیده است. شاید بدین علت که میتوان عکاسی خیابانی را جز دشوارترین ژانرهای عکاسی دانست و هر نکته و سخنی میتواند شبیه یک چراغ، راهنمای این مسیر سخت باشد.
بسیاری از عکاسان بر این باور هستند که ۸۰ درصد عکاسی خیابانی جرأت و ۲۰ درصد آن تکنیک و ترفند است. اریک دو کتاب شناخته شده دارد که توسط نشر تیسا به چاپ رسیده است: عکاسی خیابانی با اریک کیم و ذن در هنر عکاسی خیابانی. کتاب اول او به بررسی تکنیک ها و ترفندها میگذرد و کتاب دوم او که هم اکنون آن را در دست مطالعه دارم، عکاسی خیابانی را از جهت نگرش ذهنی و درونی و مباحث فلسفی به بیانی ساده و روان بررسی میکند.
مدتیست با وبسایت او آشنا شدم و مطالبش را مطالعه میکنم. هفته پیش یک مقاله انگلیسی از او درباره راهنمای کارآفرینی در عکاسی دیدم که ۴۱ صفحه بود. با اینکه ترجیح من خواندنِ متونِ انگلیسی بلند نیست اما همان لحظه شروع به خواندن کردم و هرچه بیشتر پیش میرفتم اشتیاقم بیشتر میشد. نثر وی بسیارساده و روان است و علاوه بر این یک مزیت طلایی دارد. نوشتههای او چه در کتاب و چه در وبسایت معمولا از نوتهای کوچکی تشکیل شده که همین امر کار خواندن را آسانتر میکند. در ابتدای کتاب ذن در هنرعکاسی خیابانی میگوید نیازی نیست که این مطالب را پشت سرهم بخوانید، میتوانید از هرجای کتاب شروع کنید و هر قسمتی را که دوست داشتید مطالعه کنید.
در مقالهی او نیز همین روند طی شده، یعنی مقاله از چند فصل تشکیل شده و هر فصل به زیرفصلهای کوچکتری تقسیم میشود. اگرچه که در نوشتههایش بسیار صریح صحبت میکند اما این صراحت و آزادی بیان دوطرفه بوده و نه تنها آزاردهنده نیست بلکه توجه خواننده را بیشتر جلب مینماید.
در این مقاله که او به طور تخصصیتر به راهکارهایی برای کارآفرینی میپردازد در همان ابتدای امر تاکید میکند که این شرایط و مشکلات چیزهاییست که من در پیش روی خودم میبینم و بنابراین راه حلها و راهکارهای ارائه شده مختص من هستند و ممکن است برای شما هم بتواند مفید باشد. در واقع او اهمیت این مساله را در جای جای نوشتهاش تکرار میکند و به عبارت عامیانه تر آب پاکی را همان ابتدا روی دست مخاطبش میریزد.
در مقدمهی مقاله راهنمای کارآفرینی، اریک کیم مروری بر روندهایی که پیش روی خودش میبیند دارد و پس از آن به شرح نیازهای خودش میپردازد و در نهایت ترجیحاتش برای انتخاب دوربین عکاسی و راهکارهایی که برایش در زمینه کارآفرینی مفید هستند را بیان میکند. و در ادامه مقاله به صورت گام به گام تجربیات خودش را ارائه میکند.
اریک کیم منتقد جدی شبکههای اجتماعیست و در مقالهاش به نکات جالبی در این زمینه اشاره میکند. از جمله اینکه شبکه های اجتماعی آزادی را از شما میگیرند. و شما برده لذت لحظهای لایکها و کامنتها خواهید بود یا اینکه در ترتیب مطالبی که برای شما نشان داده میشود یا تبلیغاتی که برایتان به نمایش گذاشته میشود دخالتی ندارید. شاید بتوان گفت مهمترین مسالهای که اریک کیم را به کارآفرینی سوق داده است، عدمِ آزادی در انتخاب آن چیزی است که خودش میخواهد. به همین علت او ترجیح میدهد وبسایت داشته باشد و عکاسان را به داشتن یک وبسایت شخصی و کسب و کار آنلاین تشویق میکند.
اگرچه که او منتقد شبکههای اجتماعیست اما استفاده از آنها را برای توسعه کسب و کارش مفید میداند. همچنین اریک معتقد است شما باید رسانه خودتان را بسازید. تاکید وی بر ساخت وبسایت هم از همین جهت است. اریک کیم در وبسایتش علاوه بر قسمتی که در آن مقالههایش را منتشر میکند، بخش دیگری را به تجربیات خودش و همچنین فروش محصولات و کتابها و دفترچههای کوچکِ مخصوصِ عکاسی خیابانی که با کمک همسر و خواهرانش طراحی کرده اختصاص داده است.
در پایان فکر می کنم اریک کیم را میتوان از عکاسان حرفه ای در شاخه خودش به شمار آورد که آینده نگری تحسین برانگیزی دارد. شاید این نقل قول از او که در همین مقاله بعد از انتقاد صریحش از شبکههای اجتماعی بیان میکند به عنوان حسن ختام ایده خوبی باشد:
“There is no real enemy. The only enemy is ourselves”
پریسا میدانستی که در این چند ماهی که از دیدنت می گذرد، چه عکاس و نویسنده بزرگی شده ای؟
به وضوح پیشرفت در تو محسوس است و خوشحالم که شاهد این پیشرفت بزرگ در تو بوده ام. عکس هایی که میگیری و متن هایی که می نویسی، کم کم دارد به اهالی وب این نوید را میدهد که برند جدیدی متولد شده است: پریسا حسینی
از لوگوی بالای وبلاگ بگیر تا اینستاگرامت. داری عالی پیش میروی.
یاور
همراهیت در این مسیر طولانی که تازه در ابتدای آن هستم برایم خوشحال کننده و ارزشمند است، ممنونم ازت.