عکاسی قصه گویی است

عکاسی داستانی است که من نمی توانم آن را در قالب کلمات بیان کنم.

این حرف را آقای دستین اسپارکز (Destin Sparks) گفته است. و نه تنها آقای دستین اسپارکز که عکاسان زیادی بر این باور هستند که عکاسی یک نوع روایت و داستان گویی است. عکس داستانی که در ورای آن لحظه شکل گرفته را بازگو می کند. عکس زیر را نگاه کنید.

این عکس در چندروز اخیر بارها در شبکه های اجتماعی دست به دست شده ، هرچند عکاس آن آقای فرید موسوی هوشمندانه این عکس را گرفته و چشم های سوژه را در نقاط طلایی قرار داده و به جای اینکه بخواهد یک پرتره معمولی بگیرد و پس زمینه را محو کند، اتفاقا عمق میدان را زیاد کرده و پس زمینه کاملا واضح دیده می شود. اما به نظر من همه المان هایی که در این عکس جای گرفته اند، با مخاطب حرف می زنند. من دلیل موفقیت و بازدید و به اشتراک گذاری بالای این عکس را داستانی می دانم که در ورای آن نهفته شده است.  یک داستان که هر شخصی با بیان خودش آن را بازگو کرده و در صفحه شخصی اش به اشتراک گداشته است.

شاید واضح ترین معنای تجلی در عکاسی نهفته باشد، شما یک داستان و یک احساس را روایت می کنید و مخاطب به عکس نگاه می کند و می کوشد زوایای پنهان در آن را کشف کند و به دنبال معنای آن بگردد. البته در برخی از سبک های خاص عکاسی مانند عکاسی مستند و یا خبری این اصل اهمیت بیشتری می یابد و یا با استفاده از لنزهای واید این امر تسهیل می یابد. با این حال من فکر می کنم اگر نگاه و دید خلاقانه ای داشته باشیم در بسیاری از سبک های دیگر و حتا با امکانات ابتدایی تر می توانیم آن را به کار ببریم و برجستگی ویژه ای به عکس مان ببخشیم.

همانطور که هنری دیوید توریو (Henry DavidThoreau) اشاره می کند:

«مساله این نیست که به چه چیزی نگاه می کنید، بلکه این است که چه می بینید»

5 thoughts on “عکاسی قصه گویی است

  1. پریسا. این مثال خیلی خوبیه برای چیزی که من چند روزه دارم در موردش تحقیق می‌کنم: به اشتراک گذاری زیاد یک محتوا (محتوای ویروسی).
    تا جایی که من فهمیدم حرفت در مورد اینکه «داستانی» بودن این عکس تاثیر زیادی روی تعداد بالای به اشتراک گذاری اش داشته درسته و علمی.
    ممنون.

    1. موضوع جالبیه که بهش پرداختی، راستش من اصلا ازش چیزی نمیدونم. البته به صورت علمی .
      تو وبلاگت بنویس ازش بخونیم یاد بگیریم:)

  2. سلام… منزلگه نقش اولتون مبارک…
    حالا میشه با موبال هم بلگتون رو دنبال کرد.. هم کامنت گذاشت..
    و اما در مورد مطلب چیزی ندارم که بگم چون خیلی در تخصصم نیست… ولی کاملا صحبت هات رو قبول میکنم…
    عکاسی همونقدر اهمیت داره که نقاشی های هنری و نوشتن کتاب داره…

  3. سلا م خانه جدید مبارک
    فقط تونستم این رو بگم . در خانه جدید هم همانطور قوی بنویس .
    البته کمی هم از عکاسی و روشهایش بیشتر بنویس.

    1. سلام سعید عزیز ممنونم
      تلاشمو می کنم بیشتر بنویسم. حتما در مورد عکاسی هم بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *