شادی قدیریان عکس هایش را می‌سازد

صفحه وبسایتش را که باز می کنی، از همان ابتدا متوجه می‌شوی با یک عکاس ویژه روبرو هستی. شادی قدیریان از عکاسان نامدار معاصر است که ردپای نگاهِ منحصربه فرد و مفهومی اش را می‌توان در ظاهر خانه الکترونیکی اش و در بدو ورود به خوبی مشاهده کرد.

او که از شاگردان استاد بهمن جلالی به شمار می‌رود، نمایشگاه ها و گالری های متنوعی را در ایران و جهان به نمایش گذاشته است. شادی قدیریان با استفاده از صحنه پردازی‌های متفاوت عکس هایش را خلق می‌کند. دیدگاه مفهومی و انتقادی او در مجموعه عکس هایش کاملا مشهود است. وی در مصاحبه اش با سایت عکاسی اشاره کرده بود که پروژه عکاسی مجموعه مربع سفید تنها هفت روز به طول انجامید اما یک سال و نیم برای موضوع آن وقت صرف کرد و تک تک کادربندی‌ها و قاب‌ها را در ذهنش پیدا کرد و در نهایت چیدمان آن را انجام داد.(+)

در میان مجموعه آثار شادی قدیریان ، مجموعه‌ی زنان قاجار شهرت جهانی دارد. در این مجموعه او با نشان دادن زنان درحالیکه پوشش قاجار و سنتی دارند و در دست یا اطرافشان ضبط صوت، گیتار و یا سایر ابزار آلات مدرن وجود دارد احساس آشفتگی و سردرگمی میان سنت و مدرنیته را بازتاب داده است.

مجموعه دیگری از او که چنین نگاه انتقادی تند و تیزی در آن دیده می‌شود، مجموعه غرب از شرق است.

به نظر من شادی قدیریان بیش از آنکه عکس بگیرد تصویر را می‌سازد. او دغدغه‌ای در ذهنش دارد و فکر می‌کند که چگونه آن را به دیگران نشان دهد. هرچند که بعد از خلق و ساخت عکس ها مخاطب را آزاد می گذارد تا برداشت خودشان را از عکس هایش داشته باشد.

در ادامه چند نمونه از کارهای او را می‌بینیم:

 

 

از مجموعه زنان قاجار
از مجموعه زنان قاجار
از مجموعه زنان قاجار

 

از مجموعه هیچ هیچ

 

از مجموعه شاپرک خانوم

 

از مجموعه غرب از شرق

 

از مجموعه رنگی باش

 

 

3 thoughts on “شادی قدیریان عکس هایش را می‌سازد

  1. اگه خواستید این عکس ها رو هم سرچ کنید و ببینید. یکی از مجموعه عکس های برجستۀ پست مدرنه:

    untitled film stills
    by cindy sherman

    1. با سیندی شرمن آشنا بودم اما این مجموعه عکس رو ندیده بودم. در موردش در یک مقاله خوندم(+) و بعد از اون دیدن عکسهاش جذاب بود. ممنون از اینکه معرفی کردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *