چرا دانستن‌تاریخ عکاسی مهم است؟ (اضافه شدن یک بخش جدید)

تاریخ عکاسی- دروتیا لانگ- نقش اول
دروتیا لانگ- (dorothea lange)

 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند چون عکاسی با تکنیک و فن گره خورده، بنابراین دانستن تاریخ آن چندان اهمیتی ندارد. اما این گونه نیست. دانستن تاریخ عکاسی نه تنها برای کسانی که به مباحث نظری و نقد در عکاسی علاقه دارند مفید است بلکه برای عکاسان می‌تواند بسیار سودمند باشد.

اما فهمِ تاریخ عکاسی چطور می‌تواند به عکاسی ما کمک کند؟

دانستنِ #تاریخ_عکاسی یعنی آگاهی به سیر تحولی که رسانه‌ی عکاسی طی کرده تا به اینجا برسد. بی‌تردید عکاسی در دنیای معاصر متأثر از دوره‌های پیشین خود بوده است. بنابراین اگر ما اتفاقاتی که در هر دوره برای این رسانه رخ داده را بدانیم، می‌توانیم نظریه‌های عکاسی را در هر دوره بشناسیم. شناخت نظریه‌ها و به دنبال آن شناخت هنرمندان و عکاسانِ مربوط به جنبش‌های مختلف در طول تاریخ، به ما کمک می‌کند که در سبک مورد علاقه‌ی خود عمیق‌تر شویم.

بدین ترتیب این امر باید برای عکاسان مورد توجه قرار بگیرد. چرا که مسیری که دنیای هنر پیش می‌گیرد از جنس تحلیل آثار و نظریه‌های گذشته، نقد آنها و درنهایت افزودن به آنهاست. ما اگر می‌خواهیم که عکاس پیش‌رویی باشیم، باید مسیر هنرِ گذشته را شناخته و سپس آن را ادامه دهیم.

یک نکته‌ی مهم در مورد مورخ و یا کسی که تاریخ را روایت می‌کند

وقتی ما می‌خواهیم تاریخ را بخوانیم باید به مورخ آن هم دقت کنیم. چرا که تئوری‌ها، اهداف، ایدئولوژی‌ها و تمامی عوامل فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که مورخ به آن معتقد است در یادداشت‌های تاریخی‌اش به شدت اثرگذار است. بنابراین همان طور که دیوید بیت در کتاب مفاهیم عکاسی اشاره می‌کند باید حواسمان باشد که «یک (روایت از) تاریخ عکاسی در چه اوضاع و شرایطی بوجود می‌آید»

اگرچه عکاسی محصول دوران مدرن است و بیش از سه قرن از زمان تولدش نمی‌گذرد، اما برای همین تاریخ سیصد ساله هم روایت‌های گوناگونی نوشته شده است. دیوید بیت از کتاب تاریخ عکاسی نوشته بیومنت نیوهال مثالی می‌آورد. او بیان می‌کند که این کتاب اگرچه در نوع خود برجسته است اما نباید از این نکته غافل بشویم که تمرکز این کتاب به این دلیل روی آثاری از موزه هنرهای مدرن نیویورک رفته که بیومنت نیوهال رییس این موزه است.

 

نقش اول- تاریخ عکاسی

 

****

حال با توجه به این توصیف‌ها و نکته‌ها، قرار است یک بخش مهمی از وبسایت را به روایت تاریخ عکاسی اختصاص بدهم. چون قرار است این مطالب در بستر وبسایت انتشار پیدا کنند، بنابراین سعی می‌کنم وارد جزییات ریز نشوم. به عبارت دیگر این یادداشت‌ها حاصل خوانده‌ها و مطالعات من برای کسانی هستند که هیچ گونه آشنایی با تاریخ عکاسی جهان ندارند و اکنون می‌خواهند یک آشنایی اولیه با آن داشته باشند.

بدون شک این یادداشت‌های عمومن کوتاه خالی از اشکال نیستند و می‌توان نکته‌های تازه‌ای به آن افزود که البته خوشحال می‌شوم اگر نکته‌ای به نظرتان رسید در بخش کامنت‌ها آن را به من هم اطلاع بدهید.

منابعی که برای نوشتن این یادداشت‌ها از آن بهره می‌برم:

۱داستان عکاسی از مایکل لنگفورد

۲تاریخ عکاسی از بیومنت نیوهال

۳- Photography: A Cultural History by Mary Warner Marien

۳تاریخ هنر جسی برایانت وایلدر

۴- درباره عکاسی سوزان سونتاگ

۵- مفاهیم عکاسی دیوید بیت 

در بین کتاب‌هایی که به فارسی ترجمه شده‌اند دو کتاب اول، کتاب‌های مناسبی هستند، هرچند که ترجمه‌شان چندان دلچسب و روان نیست. با این حال من ترجیح می‌دهم بر مبنای تاریخ عکاسی نیوهال پیش بروم. چرا که به نظرم جزیی‌تر به مسائل تاریخ عکاسی پرداخته است. کتاب‌های دیگر، کمکی خواهند بود.

کتاب سوم به فارسی ترجمه نشده و من به تازگی با آن آشنا شدم. کتاب کاملیست و جزیی‌تر از نیوهال بررسی کرده و مسائل فرهنگی و تاریخی در هر دوره را نیز برشمرده. با این حال این کتاب برای کسانی مناسب است که تا حدی آشنایی اولیه با تاریخ عکاسی را داشته باشند.

منابع الکترونیکی و یا درس‌گفتار را جداگانه در هر پست یادداشت می‌کنم.

این نقشه راه پیوسته آپدیت می‌شود و لینک یادداشت‌های تازه در این نقشه قرار می‌گیرد. همچنین برای دسترسی سریع‌تر یک برگه جداگانه در منو اضافه کردم که می‌توانید از آن طریق به این مجموعه مطالب دسترسی داشته باشید.

 

امیدوارم که این مجموعه مطالب بتوانند عکاسی را بهتر و عمیق‌تر بشناسانند و برای عکاسان و یا نویسندگان در این حوزه اثربخش باشند.

 

تاریخ عکاسی جهان

بخش اول: تولد عکاسی

۱- عکاسی پیش از اختراع دوربین

۲- داگرئوتیپ و کالوتیپ

۳- پرتره و کارت ویزیت فراگیر می‌شوند

 

بخش دوم: عکاسی، هنر می‌شود

۱- چگونه عکاسی از نقاشی تأثیر می‌پذیرد؟

۲- درباره جولیا مارگارت کمرون، عکاس پرتره هنری

 

بخش سوم: عکاسی سفر می‌کند

۱- دوربین سفر می‌کند

۲- یک ویژگی شگفت‌انگیز برای دوربین عکاسی: ثبت حرکت

 

بخش چهارم: عکاسی پیکتوریالیستی

۱- درباره استیگلیتس

۲- درباره ادوارد استایکن

 

بخش پنجم: عکاسی در دوران مدرن

۱- در دوران مدرن چه اتفاقی رخ داد؟

۲- عکاسی صریح در آمریکا

۳- گروه f/64

۴- عکاسی در اروپا

۵- جنبش فتوریستی

۶- جنبش دادائییستی

 

بخش ششم: عکاسی رنگی

 

بخش هفتم: عکاسی پست مدرنیسم و ظهور نظریه‌های انتقادی

۱- معنا چگونه وارد عکاسی شد؟

۲- فمینیست و عکاسی

 

بخش هشتم: عکاسی در دوران معاصر

 

در مطالب زیر به صورت پراکنده به تاریخ عکاسی،سبک‌ها و عکاسان پرداخته‌ام:

نمایش تسخیر طبیعت توسط انسان در عکاسی مکان‌نگاری نوین

ژانر منظره چگونه وارد دنیای عکاسی شد؟

وقتی گرد تاریخ بر چهره‌ی عکاس می‌نشیند

درباره زندگی مردی که تاریخ عکاسی مدیون اوست

عکاسی صریح و انتزاعی پل استرند

 

3 thoughts on “چرا دانستن‌تاریخ عکاسی مهم است؟ (اضافه شدن یک بخش جدید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *