دزدی عکس، فاجعه‌ای که هنوز ادامه دارد

 

حق-کپی رایت-دزدی-عکس-نقش-اول

 

متاسفانه محتوای بصری در مقایسه با محتوای متنی هنوز جایگاه خودش را در استفاده از حق کپی رایت پیدا نکرده است. هر روز عکس‌های زیادی هستند که دزدیده می‌شوند، اما برخی دزدی‌ها از سمت افرادی اتفاق می‌افتد که آدم انتظارش را ندارد.

به تازگی نشر نگاه دو عکس از عکاس برجسته و سرشناس انگلیسی Alan Schallar  را برداشته، آنها را کراپ و ادیت کرده و روی جلد کتاب‌هایش با عنوان «حامله و امپراتور» و «شبگرد» زده است.

عکاس هم پس از چند روز متوجه شده و در استوری اینستاگرامش از این افراد شکایت کرده که چرا بدون اجازه و پرداخت حق کپی‌رایت، عکس او را برداشته‌اند.

Alan Schallar در استوری‌اش نوشته:

.Asking permission is easy to do and shows a basic level of respect

چند وقت پیش مطلبی درباره احترام به عکاسان نوشته بودم و به حقوق اخلاقی عکاسان اشاره کرده بودم. نه تنها برای استفاده از عکس باید اجازه گرفته شود، بلکه برای کراپ کردن و اعمال هرگونه تغییرات باید عکاس در جریان باشد.

گذشته از این موضوع در تعجبم که چرا یک انتشارات چنین کاری را انجام داده! حداقل انتظاری که از یک انتشارات می‌رود احترام به حقوق کپی رایت است. آیا مدیر مسئول آن متوجه نبوده در عصری که با یک کلیک می‌توان به سرعت به حجم عظیمی از اطلاعات دست یافت، این کار به جز بردن آبروی خودش نتیجه‌ای در پی ندارد؟ آیا واقعن مدیر یک انتشارات تا این اندازه از زندگی در دنیای کنونی عقب است؟ آن هم انتشاراتی که شعارش نگاه امروز است؟!!

البته دوستان عکاسمان به نشانه اعتراض هشتگِ احترام به حق کپی رایت عکس را در کامنت‌های معرفی کتابِ مربوطه و استوری‌هایشان زده‌اند. (من هم این کار را کردم)

امیدوارم حداقل هشتگ‌ها بتوانند اهمیت حقوق کپی‌ رایت عکس‌ها، تصاویر و هرگونه‌ محتوا را به چنین افرادی بشناسانند.

پینوشت: من این عکاس را می‌شناختم و قبلن یادداشتی بر روی یکی از عکس‌هایش نوشته بودم (+)

استوری های Alan Schaller

 

حق-کپی رایت-دزدی-عکس

حق-کپی رایت-دزدی-عکس

 

4 thoughts on “دزدی عکس، فاجعه‌ای که هنوز ادامه دارد

  1. امکان باز نشر مطلب شما در اینستاگرام با ذکر نام نویسنده و سایت وجود دارد؟

    1. سلام پوزش میخوام بابت دیر پاسخ دادن. پستتون رو دیدم، ممنونم، مشکلی نیست.

    1. اینکه بگوییم اینجا ایران است و فلان و بهمان فایده ای ندارد. باید کاری کرد. من تنها کاری که می‌توانستم و به ذهنم رسید را انجام دادم. اعتراض و آگاهی دادن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *